התפיסה הפילוסופית
כילדים, דרכי הביטוי שלנו באמצעות אמנויות (משחק, ציור,יצירה, סיפור,מוסיקה וכו') הן חלק בלתי נפרד מהתפתחותנו. אנו יוצרים ללא עקבות הנובעות משיפוטיות, תחרותיות או השגיות.
באופן אינטואיטיבי האמנויות משמשות לנו ככלי טיפולי המסייע לנו בהתמודדות עם רגשות שליליים ,כאב, פחד תסכול וכד'.
גישת ה פסיכודרמה בשילוב אמנויות (EXA) שואבת השראתה ממקום זה ומציעה התנסות חווייתית בסביבה של אמון וביטחון.
התנסות זו מזמינה שימוש בדמיון, בחלומות ובעולם הפנימי כמקור של אפשרויות חדשות, גילוי כוחות נפש ויצירת קשרים בין-אישיים חדשים.
גישה זו אינה מציעה פתרונות לסילוק רגשות שליליים או כאב. אלא, לתת להם קול, צורה וצבע באמצעות אמנויות
(ציור, פיסול,ריקוד, תנועה, מוסיקה, דרמה, שירה וסיפור) כדי לחקור, לגלות ולאפשר את ביטויים באופן ישיר או עקיף ולאפשר פריצת דרך וריפוי.
עקרון מנחה: התאמת הטיפול לאדם ולא את האדם לטיפול.
מכאן הדגש איננו על יכולותיו האמנותיות של הסטודנט אלא בראש ובראשונה על התפתחותו הרגשית כאדם.הכלי האמנותי הנו אמצעי בלבד דרכו ניתן להביע רגשות ואינו בהכרח תופס מקום מרכזי בטיפול. אנו שמים דגש על פיתוח היצירתיות, הספונטאניות, ההקשבה,יכולת ההכלה והרגישות לזולת, בנוסף להכשרה התיאורטית. קורסי הפסיכולוגיה הבסיסיים וקורסי התיאוריה ב תרפיה הבעתית בין-תחומית משולבים אחד בשני לאורך התכנית על מנת ליצור חפיפה והקשר ישיר בין התיאוריה למעשי.גישה זו אינה מפרידה בין צורת הבעה אחת לאחרת.
יחד עם זאת אנו ערים לעובדה כי לסטודנט אפשר שתהיה באופן טבעי נטייה לאמנות מרכזית אחת או יותר בהן ירגיש נוח יותר לפעול בתהליך הטיפולי. תפקידנו העיקרי להקנות לו כלים אשר יפתחו את יכולתו הרגשית כאדם וכמטפל תוך רכישת התנסות באמנויות השונות כאמצעי בלבד לצורך בניית התהליך.
לסיכום, תרפיה הבעתית בין-תחומית ופסיכודרמה בשילוב אמנויות אינן אוסף של מאמרים וטכניקות. זוהי גישה יצירתית לתהליך הטיפולי. תכניות הלימודים מקנות לסטודנטים כלים למצוא את התהליך היצירתי בתוכם.
כלי העבודה העיקרי של המטפל הנו הוא עצמו, לכן ככל שיעמיק הסטודנט בחקר והבנת נפשו הוא, כן ייטב לשמש כמטפל לאחר.